UK
- EN
Увійти
Викрадені шедеври східного зібрання Богдана та Варвари Ханенків
Національний музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків
Контакти
Вартість
до 120 грн
Час роботи
з 10:30 до 17:30 (вихідні: понеділок, вівторок)
Про музей
Художнє зібрання Богдана та Варвари Ханенків, подароване за їхнім заповітом у 1918 р. Всеукраїнській академії наук, зазнало величезних втрат упродовж радянського періоду. Чи не найбільше постраждало у 1920-1930 рр. надзвичайно цінне східне зібрання Ханенків. Перші втрати (по суті – викрадення) шедеврів ханенківської колекції пов’язані з вилученням експонатів музею Держторгом у межах "економічного" проєкту радянського уряду, який розпочав у цей час експорт музейних цінностей за кордон. Серед викрадених шедеврів, зокрема, акваманіл, срібна чаша, полотна пензля світових майстрів.
Акваманіл, 1206 рр.
Акваманіл (Ширванський водолій) унікальна пам'ятка іранського середньовіччя
Акваманіл (Ширванський водолій) − унікальна пам'ятка іранського середньовіччя 1206 року
Акваманіл (Ширванський водолій) упродовж 1919-1929 рр. експонувався в Музеї мистецтва ВУАН. Зібрана Ханенками й подарована ВУАН на початку 1920-х рр. колекція мистецтва ісламу була однією з кращих у Радянському Союзі й привертала прискіпливу увагу знавців. Детально досліджувався, зокрема, ханенківський акваманіл. У травні 1928 р. комісія Держторгу почала в музеї відбір експонатів, які могли б бути "без шкоди для музеїв" продані за кордон. Шедевр було оцінено в 3000 крб. і виділено для продажу. Звернення керівників музею до всіх інстанцій щодо захисту музейних скарбів не мали успіху. Невдовзі випадково з’ясувалося, що акваманіл придбав 1932 р. відділ Сходу Ермітажа для своєї експозиції. Відтоді російські музейники експонують шедевр українського зібрання як частину своїх фондів.
Читати більше
Читати більше
Срібна чаша з козерогами епохи Сасанідів
Позолочена срібна чаша епохи Сасанідів
Позолочена срібна чаша епохи Сасанідів
Позолочена срібна чаша епохи Сасанідів була добре відома знавцям східного мистецтва ще за життя Богдана Ханенка. Інформацію про артефакт вперше оприлюднив сам власник у 1901 р., її опис наявний також у фундаментальному атласі золотих та срібних старожитностей акад. Смірнова "Восточное серебро". У 1925-26 рр., вже як експонат музею ВУАН, чашу досліджував академік польської академії наук Беньковський, а в 1928 р. комісія Держторгу внесла її до списків експонатів на вилучення як придатну до експорту і встановила на неї ціну 10 000 крб. Відтоді артефакт став об’єктом боротьби керівників музею і навіть деякий час залишався в українській столиці, але все таки був переданий у 1935 році до Ленінграду на прохання оргкомітету ІІІ Міжнародного конгресу з іранського мистецтва та археології для великої виставки чаша до Києва не повернулася. Викрадена чи «позичена»?
Читати більше
Читати більше
Пейзаж в околицях Бове
«Пейзаж на околицях Бове» - Франсуа Буше , 1704
На полотні Буше зобразив життя невеликого французького села крізь свої піднесені мрії. Герої картини зайняті своїми щоденними справами: юна білява дівчина, розташувавшись у човні, пере білизну. Неподалік стоїть юнак у крислатому капелюсі, по розкинутих поруч тенетах можна здогадатися, що це молодий рибалка. Здається, він щойно закінчив розмову із симпатичною пралею й мимоволі озирнувся у бік глядача. У воді видно імпровізований пірс із кам'яних плит, на краю яких зупинився, боязкий від виду води, невеликий пес, не наважаючись рухатися далі. Прагнучи передати красу сільського усамітнення, художник ретельно виписав навколишній пейзаж: зарослий кам'яний міст, розмаїття зелені та затишні будиночки із солом'яними дахами.
Читати більше
Читати більше
Адам і Єва
«Адам і Єва» — диптих Лукаса Кранаха Старшого
«Адам і Єва» — диптих Лукаса Кранаха Старшого. Написаний олійними фарбами на дошці. 1929 року більшовики вилучили картину з Музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків і попри протести українських мистецтвознавців продали на аукціоні в Берліні.
Диптих виставлений у Музеї Нортона Саймона. Інші картини Кранаха на цю ж біблійну тему зберігаються у Віденському музеї історії мистецтв, Галереї Куртальда, Галереї Уффіці, Музеї образотворчих мистецтв у Лейпцигу, Чиказькому художньому інституті.
Читати більше
Читати більше
Куртизанка
Куртизанка Джейкоба Адріанса
Куртизанка Джейкоба Адріанса — це значуща фігура в історії, відома своєю роллю у світському житті та культурі свого часу. Вона могла бути символом епохи, в якій жінки, незважаючи на соціальні обмеження, знаходили способи впливати на суспільство через мистецтво, розваги та інші сфери. Її історія може відображати як досягнення, так і виклики, з якими стикалися жінки в минулому.
Читати більше
Читати більше